Hoe en wanneer moet u de aanvraag indienen?
Wanneer moet u de aanvraag indienen?
De aanvraag (of vraag) om financiële hulp te krijgen voor terroristische feiten moet binnen een termijn van drie jaar vanaf de bekendmaking van het koninklijk besluit waarbij de desbetreffende gebeurtenis als terreurdaad werd erkend, worden ingediend.
Hoe moet u de aanvraag indienen?
Er bestaat op de site van de FOD Justitie een viertalig formulier (Frans, Nederlands, Duits en Engels) waarmee u uw aanvraag kunt indienen.
Welke stukken moet u bij de aanvraag voor financiële hulp voegen?
- medische en expertiseverslagen waarin de gevolgen van de feiten worden beschreven (met inbegrip van geconsolideerde feiten);
- afschrift van de identiteitskaart en/of het paspoort;
- afschrift van het politieverhoor en/of een gedetailleerde beschrijving van de feiten (bijv. waar u zich precies bevond op het moment dat de terreurdaad plaatsvond);
- bewijsstukken van de medische kosten met bewijzen van reeds ontvangen terugbetalingen;
- begrafeniskosten met bewijzen van ontvangen terugbetalingen in geval van overlijden;
- samenstelling van het gezin;
- afschrift van de verzekeringsovereenkomst en gedetailleerd overzicht van de tussenkomst van de verzekeringen of officiële documenten die de weigering van tussenkomst verantwoorden als u daarover beschikt;
- bewijsstukken van inkomensverlies;
- afschrift van de bewijsstukken van materiële kosten, procedurekosten en advocatenkosten die nog altijd te uwen laste zijn;
- gedetailleerd overzicht van de tussenkomst (of weigering van tussenkomst) van de autoriteit die belast is met de schadevergoeding van de slachtoffers in het land waar de terreurdaad zich heeft voorgedaan (subsidiariteitsbeginsel).
Wie kan optreden voor de commissie voor financiële hulp aan slachtoffers?
- de eiser zelf;
- de wettelijke vertegenwoordiger van minderjarigen en onbekwamen;
- een advocaat (slachtoffers van terrorisme kunnen een bijzondere tussenkomst in hun advocatenkosten genieten);
- een vereniging. Verenigingen kunnen de slachtoffers bijstaan in hun stappen, maar mogen geen aanvragen in hun naam indienen (zie volgend punt).
Het verzoekschrift dient altijd door de eiser, zijn wettelijk vertegenwoordiger of een advocaat te worden ondertekend.
Kan de eiser zich laten bijstaan voor de commissie voor financiële hulp aan slachtoffers?
- een advocaat (slachtoffers van terrorisme kunnen genieten een bijzondere tussenkomst in hun advocatenkosten);
- een vereniging. De eiser kan zich laten bijstaan door de afgevaardigde van een overheidsinstelling of een door de Koning hiertoe erkende vereniging. Verenigingen die ten doel hebben om slachtoffers van terrorisme op een langdurige en doeltreffende manier en zonder enige discriminatie te ondersteunen, kunnen speciaal door de Koning worden erkend.
OPGELET: controleer of de vereniging wel degelijk werd erkend.
In de praktijk
U beschikt over verschillende mogelijkheden om uw verzoekschrift in te dienen.
► Per aangetekend schrijven versturen
Commissie voor Financiële Hulp aan Slachtoffers
Waterloolaan 115
1000 Brussel
► Aan het secretariaat van de Commissie bezorgen
FOD Justitie
Eversstraat 2-8
1000 Brussel
► Per mail (bijlagen uitsluitend in het pdf-formaat):
Commissie voor Financiële Hulp aan Slachtoffers - Afdeling Terrorisme
De Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders is een administratief rechtscollege.
Voor de slachtoffers van terrorisme bestaat er binnen de commissie een afdeling ‘Terrorisme’. Die is belast met de aanvragen (verzoekschriften) voor financiële hulp voor de slachtoffers van terroristische feiten.
Eversstraat 2-8
1000 Brussel
02 542 72 24
02 542 66 23